E-commerceMarketing

LinkedIn Advertising: The new way of business advertising.

posted by Mitchell 19 december 2016 0 comments

Net als Facebook, is LinkedIn ook een groot social media platform waar veel mensen gebruik van beginnen te maken of al gebruik van maken. Echter is er een duidelijk verschil tussen de twee social media platformen en dat is dat Facebook meer voor privé gebruik is en LinkedIn wordt voornamelijk voor zakelijke motieven ingezet. Hierdoor is LinkedIn uiteraard interessant geworden voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan en voor bedrijven die een openstaande vacature willen opvullen of die een nieuwe zakenrelatie met een ander bedrijf willen beginnen.

Door het feit dat LinkedIn voornamelijk gebruikt wordt voor zakelijke interesses en acties, is het platform zeer interessant geworden voor bedrijven die actief zijn op het gebied van Business to Business. Net als het advertisingsplatform van Facebook maakt het advertisingsplatform van LinkedIn ook gebruik van diverse en specifieke segmentatiemogelijkheden. Deze mogelijkheden zijn als volgt: Geografisch (land of regio), bedrijf, functieomschrijving, groep, geslacht, leeftijd. Echter heeft segmenteren via LinkedIn wel een groot nadeel (en al helemaal ten opzichte van Facebook) en dit is dat als adverteerders hun doelgroep willen segmenteren, zij eigenlijk automatisch al de helft van hun doelgroep kwijtraken. In het volgende voorbeeld zal dit worden verduidelijkt: In Nederland zijn er ongeveer drie miljoen LinkedIngebruikers die onder te verdelen zijn in de volgende segmentatiegroepen (bepaald door LinkedIn):

  • 18 t/m 24 jaar oud: 221.899 gebruikers
  • 25 t/m 34 jaar oud: 407.661 gebruikers
  • 35 t/m 54 jaar oud: 566.210 gebruikers
  • 55 jaar en ouder:    98.584   gebruikers

Als u deze gebruikers bij elkaar optelt, dan heeft u misschien al door dat er van de drie miljoen Nederlandse LinkedIngebruikers er na de segmentatie (op basis van leeftijd) teruggebracht is naar 1,3 miljoen gebruikers. Zo verliest u, als adverteerders, dus in een klap 1,7 miljoen gebruikers waarvan een bepaald percentage misschien nog binnen uw doelgroep past. Segmenteren op basis van leeftijd brengt bij LinkedIn Advertising dus een enorm risico met zich mee.  Ook moet de advertentie van de adverteerder aan enkele voorwaarden voldoen voordat deze geplaatst kan worden door het platform. Zo moet de advertentie in het Engels geschreven zijn, mag het maximaal 25 karakters in de headline en maximaal 75 karakters als tekst hebben.

Uiteindelijk is LinkedIn Advertising een zeer interessant platform voor zakelijke advertentie en voor de branding van een merk. Bedrijven die op zoek zijn naar het verkrijgen van meer leads of een hogere conversie, worden geadviseerd om gebruikt te maken van een andere manier van reclamespreiding en van een ander platform.

 

You may also like