De wereld van de verkoop is zeker veranderd sinds de laatste tien jaar. De online wereld is net zo belangrijk als de offline wereld, misschien zelfs belangrijker. Daardoor zijn andere manieren van verkoop en marketing van toepassing. Een fenomeen dat hierbij is komen kijken is social selling. Bij social selling zorg je dat jouw klanten naar jou komen, in plaats van jij naar je klanten.
Er zijn drie belangrijke factoren waar je op moet letten:
Creëer een professioneel merk
Social selling legt de focus op mensen in plaats van een product of een service. Daardoor is personal branding belangrijker dan ooit. Het merk moet uniek op de markt gebracht worden. Niet alleen met beloftes, maar juist met waarden en normen waar het bedrijf voor staat.
Focus op de juiste doelgroep
Je kunt de juiste doelgroep bereiken door deze mensen aan te spreken met een gepersonaliseerde boodschap. Tegenwoordig is er zoveel informatie beschikbaar dat mogelijke klanten overspoeld raken. Een simpele slogan zal daarom geen impact meer hebben, maar iets wat echt op hen van toepassing is wel. Om een goede boodschap te kunnen creëren, moet je een ideale klant proberen te schetsen. Een of meerdere zogenaamde personages. Deze personen kan je dan heel precies aanspreken.
Bouw een vertrouwensband
Mensen kopen niet meer omdat je verkoopt, maar omdat ze geloven in waar een merk voor staat. We gaan nu van massacommunicatie naar één-op-één-communicatie. De mogelijke klanten moeten vaak en regelmatig in contact komen met een merk. Dus via een advertentie in de krant, een artikel in een tijdschrift, een foto op Instagram en reclame op tv. Wanneer deze persoon bekend is met het merk, zal hij of zij veel sneller een winkel binnenstappen, een e-mail openen of de website van het merk bezoeken. Hetzelfde moet ook gebeuren voor bestaande klanten, zodat zij het merk niet vergeten.