Retargeting maakt het mogelijk om internetgebruikers opnieuw te betrekken bij je website, nadat ze deze weer verlaten hebben. Een mogelijkheid om deze gebruikers weer bij de website te betrekken is door het inzetten van beeld- of tekstadvertenties op de websites van derden. Het surfgedrag wordt geïnventariseerd en op basis daarvan worden passende advertenties getoond aan de internetgebruikers.
De werkwijze van remarketing
Na het bekijken van producten op een webshop besluit je om één specifiek product te bekijken. Je besluit om niet direct dit product aan te schaffen, omdat je nog wilt kijken of deze ergens anders goedkoper is in de aanschaf. Tijdens het surfen naar dit product op andere websites worden er advertenties getoond van de webshop waar je zojuist het specifieke product hebt bekeken. Dit wordt retargeting genoemd met als doel ervoor zorgen dat de internetgebruiker weer terug zal keren op de website waar hij/zij als eerst heeft gekeken.
De mogelijkheden
Google biedt de mogelijkheid tot retargeting aan via Google Adwords. Dit wordt dan geen Google Adwords maar Remarketing genoemd. De advertenties die je wilt tonen aan de internetgebruikers kunnen vertoond worden op het AdSense van Google. Adsense is een advertentieprogramma van Google, waar websites zich bij kunnen registreren en gesponsorde koppelingen op hun webpagina’s kunnen plaatsen. Het betalen voor deze manier van remarketing gaat door middel van het Adwords veilingsysteem.
Een andere mogelijkheid is om de retargetingcampagne in te zetten via Clickdistrict waarbij er vooral geadverteerd wordt op premium websites.
De laatste mogelijkheid is om door middel van zoekmachines, ofwel grote Exchange netwerken de doelgroep te bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Yahoo!’s RMX, wat een netwerk is op basis van unsold inventory van netwerken en websites. Er wordt dan een advertentie getoond zoals in het voorbeeld, na het bezoeken van een webshop.
Voorkom overkill
Als bezoekers van de website al een product gekocht hebben, is de interesse er meestal niet meer om een ander product te kopen. Ze stellen het niet op prijs als ze voortdurend in aanraking komen met advertenties om meer producten af te nemen op de website waar ze zojuist een product gekocht hebben. Dit kun je organiseren door de juiste instellingen te gebruiken bij de campagne. Denk hierbij aan de duur van de vertoningen van de advertenties op een website of het aantal advertenties dat getoond moet worden aan de internetgebruiker.