Influencer marketing komt veel voor in de B2C-wereld, maar werkt het ook in de B2B-wereld? Een van de eerste dingen die je je moet afvragen is hoe of wat je wil bereiken. Maar eerst even een korte uitleg wat Influencer marketing precies inhoud. Influencer marketing maakt gebruik van invloedrijke personen op voornamelijk social media. Een Influencer ben je niet zomaar, je moet een redelijk aantal volgers hebben voordat je jezelf Influencer kan noemen maar ook de geloofwaardigheid speelt een grote rol.
Influencer marketing in B2B
Influencer marketing draait om het maken van een verbinding met social Influencers die een overlapping hebben tussen jouw doelgroep en de volgers van de Influencers. In de B2B is het belangrijk om te gaan zoeken naar key-Influencers die jouw doelgroep aanspreekt. Zoek personen die bekend staan om hun autoriteit, die het vertrouwen van hun volgers heeft en die daarmee de volgers kan aanzetten tot actie. De connectie zoeken, dat is wat Influencer marketing inhoudt.
Banners en straatadvertentie worden steeds meer ‘geblockt’ en genegeerd. Een goede maar tijdrovende oplossing is zelf een content strategie verzinnen. Maar door een combinatie te maken van Influencer met een goed uitgedachte content strategie heb je veel meer kans om je doelgroep te bereiken.
Influencer marketing in B2C
Het is mogelijk om je nieuwste product aan te prijzen, misschien nieuwe klanten te verzamelen of juist via een directe weg communiceren met jouw doelgroep. Dit is ook de reden dat Influencer marketing op Instagram zo populair is. Je advertentie moet natuurlijk overkomen en niet te ‘verkoperig’.
Samenwerking met een social Influencer aangaan
Betrek Influencers bij jouw ideeën zodat ze zelf ook met inbreng kunnen komen, zij zorgen immers voor het gezicht achter de post. Jij faciliteert, en de Influencer zorgt ervoor dat het bericht verspreid wordt. Een leuk voorbeeld van B2B Influencer marketing is het Amerikaanse bedrijf DocuSign, zij kozen voor het platform LinkedIn waar het grootste deel van hun doelgroep zich bevond. DocuSign vroeg of de Influencers content wilde maken en een discussie te starten over deze onderwerpen. In combinatie met de gedeelde content en communicatie via mail is er een resultaat ontstaan van 350 extra inschrijvingen, een verhoging van het webverkeer en een aantal goede leads.
Houd je focus op Influencer marketing
Voordat je start met een campagne is het belangrijk om, zoals elke strategie begin je met een doelstelling, bepaal wat je wil bereiken. Wil je een betere naamsbekendheid, meer engagement op je social mediakanalen of wil je leads genereren. Met de juiste en meetbare doelstelling zorg je ervoor dat je niet verdrinkt in de zee aan Influencers.
Een Influencer kan bijna iedereen worden, leraar, expert, blogger of überhaupt iedereen die veel actief is op social media.
Verschil in Instagram en LinkedIn Influencer marketing
Het verschil zit voornamelijk in de manier van communiceren, op Instagram zijn de Influencers over het algemeen veel informeler dan Influencers op LinkedIn. Ook de doelgroep op beide social mediakanalen is verschillend.
Het hangt dus van jouw content strategie af of je gebruik wil gaan maken van een Influencer op Instagram of LinkedIn. Ga je voor verkoopgericht en meer naamsbekendheid onder een jongere doelgroep is een Instagram Influencer hetgeen dat je nodig hebt. Ben je juist opzoek naar meer conversie naar je website over ICT dan zijn LinkedIn Influencers de beste uitkomst.
Bron: Juulr.com