Vandaag de dag maken steeds meer mensen gebruik van diverse social mediakanalen om mensen te volgen/ te bevrienden die zij (over het algemeen) kennen uit het dagelijkse leven. Zodoende kan iemand op de hoogte blijven van de activiteiten die een vriend, vriendin of familielid heeft gedaan of heeft bijgewoond. Tegenwoordig is Facebook zodanig groot geworden dat het zich tegenwoordig (met ruim 800 miljoen gebruikers) het grootste social media platform mag noemen. Hierdoor is Facebook ook een zeer belangrijk en interessant platform geworden voor bedrijven die producten aanbieden aan particuliere consumenten.
Het is tegenwoordig mogelijk voor bedrijven om gebruik te maken te maken van Facebook advertising. Het principe is vrij eenvoudig, de bedrijven brengen een advertentie onder de aandacht van hun, vooraf vastgestelde, doelgroep. Het advertisingsplatform van Facebook Advertising maakt het voor de adverteerders mogelijk om alle gebruikers van het social media platform te segmenteren in (zeer) specifieke groepen. Zo is het door middel van de segmentatiemogelijkheden die Facebook aanbiedt (Custom Audiences) mogelijk om de gebruikers te filteren op onder andere leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses en zelfs op hobby’s. Door de segmentatiesoftware van Facebook is het mogelijk voor de adverteerders om de acquisitiekosten te verlagen met wel 73%.
Facebook advertising is al (relatief) ver ontwikkeld, aangezien deze vorm van advertising niet alleen werkt op de desktopversie. Zo werkt Facebook Advertising namelijk ook op de mobiele website en applicatie die men gebruikt op hun smartphone en/of tablet. De mobiele advertenties brengen het merendeel van de omzet binnen bij de adverteerders (namelijk 53% van de omzet die gegenereerd wordt door Facebook Advertising).
Bij Facebook advertising hebben de adverteerders ook de mogelijkheid om te kiezen op welke wijze zij betalen voor de geplaatste advertenties. Zo kan er betaald worden door middel van de volgende mogelijkheden, namelijk: Pay per Click (CPC), per 1000 views (CPM), per verwachte actie na 1000 vertoningen (oCPM) en Pay per Conversion (CPA).