Marketing

Sportmarketing in opkomst

posted by Brandon 7 september 2017 0 comments

Sportmarketing is een begrip die je steeds vaker tegenkomt. Maar wat betekent het nou eigenlijk? En wat voor bijdrage levert het aan onze samenleving? De sportindustrie is een uniek vakgebied waarin vaak andere regels gelden dan in andere vakgebieden. Sportmarketing is een belangrijk onderdeel van in de sportindustrie. Bij sportmarketing worden marketingprincipes en marketingprocessen toegepast op sportproducten, en word de sport ingezet als middel voor bedrijven om bepaalde doelen te bereiken. Sport is interessant voor bedrijven omdat het kan bijdragen aan het bereiken van bepaalde commerciële doelen. Sportmarketing kent verschillende vormen van marketing. Er kan worden gesproken van 3 soorten namelijk:

 

  • Promotie van een sporttak
  • Promoten van een product of merk d.m.v. een sportevenement of topsporter
  • Mensen laten deelnemen aan een bepaalde sport

 

Als het gaat om promotie van een sporttak dan bedoelen we dat de aandacht wordt gevestigd op een bepaalde sportbranche zoals voetbal of tennis zodat er meer publiek naar gaat kijken.  Het promoten van een merk of product door middel van sport komt steeds vaker voor. Je kunt hierbij denken aan Cristiano Ronaldo die producten van Nike promoot. En met mensen deel laten nemen aan een bepaalde sport wordt bedoeld dat je een sport onder de aandacht brengt zodat er meer mensen zijn die die sport gaan beoefenen.

De laatste jaren is sportmarketing enorm in opkomst. Dit komt doordat bedrijven steeds vaker kiezen voor sportsponsoring als promotie-instrument. Vroeger ging het bij sponsoring alleen maar om liefdadigheid en naamsbekendheid, maar die tijd is nu voorbij. Tegenwoordig gaan bedrijven er steeds dieper op in. Er worden grote acties opgezet, bedrijven investeren meer en halen dus ook veel meer voldoening uit het middel. Bedrijven bereiken tegenwoordig heel veel met sport-sponsorprojecten waardoor het steeds populairder wordt.

Ook sporters gaan een steeds grotere rol spelen in de entertainmentwereld en mediaconsumptie. Zelfs mensen die niet van voetbal houden volgen profvoetballers omdat ze het op de een of andere manier toch interessant vinden om deze personen te volgen. Persoonlijke sponsoring wordt steeds vaker toegepast in de digitale wereld. Klanten willen alles zo persoonlijk mogelijk. Door bekende sporters te gebruiken breng je je merk dichterbij je klanten. Nike is hier een goed voorbeeld van. Nike bouwt een echte community op rondom hun merk door allerlei topsporters in te zetten.

Als merk of organisatie is het belangrijk dat je je klanten aan je bindt. Dit kun je doen door ze iets bijzonders te geven. Een traditionele productreclame is niet meer bijzonder, uitzonderingen daargelaten. Tegenwoordig worden storytelling en content marketing steeds vaker gebruikt als marketingmiddelen. Dit is spannender en interessanter dan de traditionele reclames. Je overtuigt de moderne consument niet meer met een boodschap dat jouw product de beste is. Je zal je doelgroep moeten meenemen in een verhaal die de mensen raakt en waar ze graag deel van uit maken. Sporters zijn het perfecte middel om een meeslepend verhaal op te bouwen. Sport kent veel emotie en daardoor is het voor marketeers ideaal om sport in te zetten bij storytelling. Kijk maar rond de tijd van de olympische spelen hoeveel reclames erop tv te maken hebben met de olympische spelen en de sporters die eraan meedoen. Je kunt met sport je klanten en fans echt meenemen in het verhaal die jij als marketeer wilt overbrengen naar de buitenwereld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

You may also like