Er voor zorgen dat je website hoog staat in Google behoort tegenwoordig tot de core business van een heleboel online bedrijven. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen SEO en SEA. Search Engine Optimization (SEO) zorgt voor een organische vindbaarheid in Google. Hierin tegen is Search Engine Advertising (SEA) een betaalde variant om vindbaar te zijn in Google.
SEO
Het organisch vindbaar zijn op Google word gemeten aan de hand van twee factoren: autoriteit en copywriting. Autoriteit heeft te maken met het aantal inkomende links van andere websites, oftewel hoe vaak verwijst een andere website naar die van jou. Copywriting zijn de teksten die uw bezoekers verleiden. SEO is een organisch, dit betekent dat het tijd nodig heeft om zich te vormen. Het geld, tijd en de moeite die jij er in stopt zullen dus niet gelijk te meten zijn en resultaten opleveren. Het voordeel daar in tegen is dat je op lange termijn zichtbaar op het internet blijft.
SEA
Search Engine Advertising verklapt het misschien al een beetje, u wordt vindbaar doormiddel van advertenties. Bij SEA draait alles om doelgerichte campagnes. Doormiddel van het juiste budget, de juiste doelgroep weten te benaderen. Als een bezoeker bij Google een woord zoekt waarop u geboden heeft, wordt uw website getoond in de advertentie ruimte. U betaald wanneer de potentiële bezoeker op de advertentie klikt. Er is dus sprake van een doorklik ratio. De kosten hiervan zullen per Branche verschillen. Op het moment dat de bezoeker op de link klikt wordt hij doorverwezen naar de door u aangegeven landingspagina. Als de concurrentie hoog is neemt de prijs automatisch toe. Het grote voordeel van SEA is dat u vanaf het eerste moment resultaat zult merken. Het nadeel dat hier tegenover staat is dat op het moment dat uw campagne afloopt de resultaten ook zullen afnemen.
Zoals u merkt hebben zowel SEO als SEA beide voordelen maar staan hier ook cruciale nadelen tegenover. Om deze reden wordt het vaak geadviseerd om beide te combineren.
Bent u van plan om zelf SEO en/of SEA toe te passen? Neemt u dan vooral contact op met een specialist. Iemand met ervaring met het vak kan u het beste kunnen vertellen wat het beste is voor uw website.