E-commerceTravel

e-Travel

posted by Dante 4 maart 2016 0 comments

Het zijn enerverende tijden in de online travelbranche. De concurrentie is enorm en het aanbod neemt alleen maar verder toe. Ook wordt de consument steeds kritischer. Ze zitten uren achter de computer te zoeken naar de fijnste bestemmingen en de mooiste deals. Een paradijs voor marketeers, zou je zeggen. De laatste jaren is echter gebleken dat de travelbranche een werkveld is waar digital een grote invloed heeft op businessmodellen, maar vooral ook op de relatie met de consument. Bedrijven als TripAdvisor, TravelBird en Airbnb hebben dit wel laten zien. Er zijn verschillende trends te noemen die in de nabije toekomst waarschijnlijk een grote rol gaan spelen in de travelbranche.

Zo waren reviews en recensies natuurlijk al heel belangrijk en met de komst van digitale platformen als Facebook, Instagram, Twitter en TripAdvisor is dit onderdeel nog invloedrijker geworden. Over het algemeen worden mensen met een betrouwbare en gefundeerde mening over reizen als autoriteit gezien. Consumenten gaan hun keuzes steeds meer baseren op de opinie van anderen. Ook vergelijkingssites winnen nog steeds aan populariteit.

Een andere trend is dat de travelorganisaties zich in de komende jaren steeds meer gaan focussen op emotie en storytelling en juist minder op brochures en ‘standaard’ fotomateriaal. Tuurlijk kennen we allemaal die prachtige stranden en indrukwekkende hotels die reisorganisaties delen, maar om de aandacht van de consument te trekken zullen er verhalen verteld moeten worden. Reizen gaat om emotie en ervaren. Ook storytelling door derden wordt steeds belangrijker. Denk aan bloggers en vloggers die hun verhalen delen.

De reisbranche is een constant verschuivend digitaal medialandschap en als je mee wilt doen zal je moeten blijven vernieuwen en innoveren. Vooral het vraagstuk ‘hoe met reizigers te communiceren’ wordt steeds belangrijker. Emerce eTravel is het evenement over online travel in Nederland. Succesvolle en vernieuwende reisorganisaties en airlines komen aan het woord en presenteren hun manier van werken. Ook aan startups en challengers wordt een podium geboden om hun gedurfde keuzes uit te leggen. Alles draait om zo goed mogelijk in te spelen op de customer journey en het reisaanbod nog beter af te stemmen op de consument. Iedereen die in deze branche digitale vooruitgang wilt doorvoeren is welkom.

Vorig jaar had het programma meer dan 20 sessies met o.a. grote partijen als TripAdvisor, Facebook, Arke, KLM en Transavia. TripAdvisor besprak hun innovaties aan de hand van de customer journey. Verder kwam ook de professionalisering van de travelblogger aan bod. Zoals hierboven aangegeven is de storytelling door derden een steeds belangrijker wordende trend en dit werd tijdens dit evenement weer benadrukt. Bloggers worden steeds meer gezien als volwaardige influencer en dit erkennen de consumenten ook.

Op het evenement van dit jaar zullen er ongetwijfeld weer hele interessante onderwerpen, cases, trends en opinies aan bod komen. Zo zullen onder andere bedrijven als Schiphol Group, Secret Escapes, citizinM hotels en Polarsteps afgevaardigden sturen om hun verhaal te vertellen.
Na afloop zal er een netwerkborrel plaatsvinden.

Emerce eTravel 2016
Emerce eTravel vindt elk jaar plaats in de maand juni. Dit jaar zal het evenement op 21 juni plaatsvinden in de Jaarbeurs in Utrecht.

You may also like