E-commerce

Online marketing trends

posted by Brandon 15 december 2017 0 comments

De online marketing trends van 2018

Wanneer je als online marketeer een effectief marketingplan wilt opstellen is het belangrijk dat je rekening houdt met de trends en ontwikkelingen in de markt. Kijk goed naar waar de kansen liggen. Als online marketeer weet je dat je altijd moet inspelen op de laatste ontwikkelingen omdat de markt snel veranderd. Dingen die vorig jaar werkte kunnen dit jaar ineens volkomen onnuttig zijn. Ook in aankomend jaar vinden er weer een aantal ontwikkelingen plaats op het gebied van online marketing. In deze blog lees je de 5 belangrijkste marketingtrends van 2018.

Location based marketing

Als marketeer moet je weten waar je doelgroep zich bevindt. In 2018 wordt dit heel letterlijk genomen. O based marketing zal de online en offline wereld dichter naar elkaar brengen. Je kunt nu contact leggen met je doelgroep op een relevante plaats en tijdstip. Dit kun je doen door pushberichten te sturen wanneer iemand zich voor een bepaalde winkel bevindt. Er word dus gebruik gemaakt van de locatie van je doelgroep. Loopt iemand bijvoorbeeld langs de Albert Heijn dan kun je op dat moment een pushbericht sturen met de aanbiedingen van die dag. Op deze manier kun je je doelgroep precies op de juiste plaats en het juiste tijdstip benaderen.

Personalisatie

In 2018 is er een trend die je steeds terugziet: alles draait om personalisatie. De reden hiervoor is omdat de social mediagebruikers overspoeld worden met content. Doordat er zoveel prikkels zijn op het internet creëert de consument een blinde vlek voor content. Hoe kun je er nou toch voor zorgen dat de consument jouw content wel opvalt?

Dat doe je door gepersonaliseerde relevante content te bieden. De millenials zijn nog steeds de grootste doelgroep die actief is op social media en zij staan alleen open voor relevante informatie waar ze echt iets aan hebben. De traditionele vormen van reclame hebben geen effect op deze doelgroep. Wil je de aandacht van de millenials? Zorg dan dat je een gepersonaliseerde online ervaring creëert voor deze doelgroep. Niet alleen de milinials vragen een persoonlijke benadering, maar eigenlijk geld dit voor iedere consument. Verzamel dus zoveel mogelijk informatie over je doelgroep, want hoe meer je weet over de doelgroep hoe relevanter de content wordt. Zorg dat je content persoonlijk is en ga de interactie met je klanten aan.

Authenticiteit en Micro influencers

Wanneer je wilt dat een boodschap overkomt bij je doelgroep is de originaliteit en de echtheid van je content erg belangrijk. De consumenten van tegenwoordig geloven steeds minder en prikken steeds vaker door de nep beelden van bedrijven heen. In 2018 zal er steeds meer gebruik gemaakt gaan worden van een realistische weergave van de werkelijkheid. Alle vormen van online marketing moeten authentiek zijn. De opkomst van influencer marketing is makkelijk te koppelen aan deze ontwikkeling. Met influencers kun je met je campagnes de nadruk leggen op authenticiteit en relevantie. Eerst wilde merken alleen maar influencers met ontzettend veel volgers, maar tegenwoordig zijn de micro-influencers steeds belangrijker. Dat komt omdat ook de grote influencers niet meer geloofd worden. Het is effectiever om een influencer te hebben met minder volgers, maar wel relevante volgers voor jouw merk.

Als je als marketeer vroegtijdig wilt inspelen op de trends maak dan een budget vrij voor influencer marketing. Er wordt verwacht dat in 2018 bedrijven en influencers steeds vaker lange termijn relaties aangaan. Dit houdt in dat influencers voor langere tijd loyaal zijn aan het merk. Een bedrijf kan bijvoorbeeld twee of drie influencers aan zich binden voor langere periode. Als je hier de juiste strategie voor gebruikt dan kun je de connectie tussen je influencers en je doelgroep versterken.

Direct contact met de klant

Tegenwoordig is de consument altijd en overal online, en dit verwachten zij ook van bedrijven. Klanten verwachten dat zij op ieder moment geholpen kunnen worden. Daarom is het belangrijk dat het contact tussen de klant en bedrijf laagdrempelig en snel gaat. Een van de trends in de onlinewereld is dan ook dat direct chatcontact zich steeds verder gaat ontwikkelen. In Nederland is WhatsApp het meest gebruikte platform. Daarom gaan steeds meer bedrijven WhatsApp inzetten als middel om de communicatie met klanten te verbeteren. Via WhatsApp is het klantencontact direct, snel en laagdrempelig. En dat is precies wat de consument wilt.

Chatbot

Voor hele grote bedrijven is het misschien niet altijd mogelijk om te snel reageren via WhatsApp. En dat terwijl klanten snelle responstijden verwachten van een bedrijf. Gelukkig is hier iets op bedacht. Je kunt namelijk gebruik maken van een geautomatiseerd alternatief, een chatbot. Chatbot-software neemt de menselijke respons over en bewaakt de relatie met de klant. Het nadeel van een chatbot is dat het geen gevoel kan tonen naar mensen die iets naars hebben meegemaakt. Een livechat-gesprek is effectiever omdat de vraag beter begrepen wordt en er wordt sneller overgegaan tot actie. Het voordeel is dat een chatbot 24 uur en 365 dagen per beschikbaar is. Bovendien heeft een chatbot ook een hele snelle responstijd.

You may also like