E-commerce

E-commerce en webinars

posted by Mike 14 november 2016 0 comments

De marketing op het internet krijgt steeds een groter bereik en wordt populairder dan ooit. Neem bijvoorbeeld webinars. Dit zijn evenementen op het internet waarbij er alleen een online publiek aanwezig is, die live je masterclass kunnen volgen. In tegenstelling tot een webcast is er bij een webinar echt alleen online publiek aanwezig en niet fysiek. In sommige gevallen kun je webinars ook tegenkomen in de vorm van een Web Event, Online Seminar, Webcast, Weblecture of een Viruteel Event.

Wat levert een webinar op?

De mensen die geïnteresseerd zijn via het web kunnen er voor kiezen om hun mailadres bij je achter te laten, zodat je ze op de hoogte kunt houden van nieuwe webinars en tips en tops. Op deze manier kun je de maillijst uitbreiden, die je in kunt zetten bij de e-commerce. De webinars kunnen ook ervoor dienen om de kennis te vergroten van de klanten. Je geeft als het ware een les aan de kijkers over een bepaald onderwerp in de (online) marketing en communicatie branche. Dit zorgt er ook voor dat je autoriteit uitgebreid wordt en wat uiteindelijk kan leiden tot meer aanvragen (leads) naar de producten en uiteindelijk meer verkoop.

Het streamen van de webinar

Voordat je begint met het starten van een webinar, is het belangrijk dat je publiek weet te werven. Zonder publiek kan er namelijk geen webinar zijn, omdat je de boodschap dan live naar niemand overbrengt. Handige tools waar je de webinar op kan streamen zijn onder andere; GoToWebinar (Citrix), Webinarjam en Google Hangouts.  De deelnemers zullen de webinar volgen van achter hun computer. Via de audio horen ze precies wat je zegt en er is zelfs de mogelijkheid om live op het beeld mee te kijken met de powerpointslides.

Afbeeldingsresultaat voor google hangout

De interactiviteit

Het is tijdens zo’n webinar mogelijk om interactief met de kijkers om te gaan. De mogelijkheid is er dat er live vragen gesteld kunnen worden en er kan gechat worden tussen de kijkers en de presentator. Deze call to action zorgt ervoor dat de aandacht bij de video blijft en er interesse wordt opgewekt om geïnteresseerd te blijven kijken.livestreams-nu-webinar-webcast-online-seminar-pov-deelnemer

Tips voor het organiseren

Het is belangrijk dat je de promotie niet te lang van te voren begint. Wees pakkend in de aankondiging en houdt deze promotie vast tot aan het einde van de webinar. Dit kan ervoor zorgen dat er veel interesse wordt opgewekt bij de belangstellenden van de webinar. Maak eventueel een promotievideo om het aan te kondigen. Je kunt er ook voor kiezen om het kijken naar je uitzending aantrekkelijker te maken door er een prijsvraag aan te koppelen. Stuur een reminder naar de mensen die zich ingeschreven  hebben voor de webinar  naar de mailadressen. Dit heeft als voordeel dat ze de uitzending niet zullen missen en je persoonlijk contact met ze opneemt.

De webinar wordt steeds populairder

Wellicht ben je er nog nooit mee in aanraking geweest, maar de webinars nemen in populariteit steeds meer toe. Jaarlijks neemt de gemiddelde kijktijd met 56 minuten toe. Het wordt als een effectieve manier van marketing gezien en het levert een fikse kostenbesparing op. De klant voelt zich persoonlijk betrokken bij het product en/of presentatie, omdat deze live en interactief zijn.

You may also like