E-commerce

Adverteren, YouTube of Facebook?

posted by Brandon 9 januari 2019 0 comments

Adverteren, YouTube of Facebook?

Adverteren op internet is een eenvoudige manier om je naambekendheid te vergroten. Er zijn veel kanalen waartussen je kunt kiezen. Maar: welk kanaal is het meest geschikt voor uw boodschap?

Facebook

Dit kanaal is heeft de laatste tijd negatief in het nieuws gestaan en daarom denken veel ondernemers eraan om hier niet aan te beginnen. Steeds meer mensen denken dat, omdat Facebook gebruikers verliest, de advertenties geen toekomst meer hebben. Wat veel ondernemers ook zeggen is dat ze er geld in stoppen wat ze dan uiteindelijk nooit meer terugzien.

Dit zijn zaken waar ik je toch adviseer om er met een ander oog naar te kijken: Facebook is een plek waar doelgroepen zich al automatisch laten segmenteren. Hierdoor kun je erg gemakkelijk een boodschap gericht uiten. Hierdoor heeft je campagne veel minder “waste”.

Een advertentie op Facebook is relatief goedkoop. Zeker wanneer je het vergelijkt met een advertentie op traditioneel drukwerk zoals en dagblad of de lokale krant. Iedere ondernemer heeft natuurlijk een eigen budget. Wat voor de een een gigantisch vermogen is, is voor de ander niet eens de moeite waard. Voor de ondernemer met een lager budget is het Adverteren op Facebook een hele interessante kans. Zelfs online advertenties op LinkedIn en Google Adwords hebben veel hogere kosten. Wanneer je dezelfde advertentie op Google plaatst, kost het als snel het dubbele van een advertentie op Facebook.

De kosten hangen af van een aantal factoren zoals concurrentie en grootte en lengte van de campagne. Op Facebook worden de meeste mensen bereikt voor de laagste kosten per persoon.

Op Facebook kun je eindeloze mogelijkheden vinden om doelgroepen te segmenteren. (demografisch, beroep, school, likes, persoonlijke interesses) Facebook geeft ook veel inzicht. Je kunt direct na de start van de campagne bijhouden hoe er ermee gaat. Facebook houdt dit zelf allemaal bij. Alle gegevens zijn toegankelijk en direct inzetbaar.

YouTube

Adverteren op YouTube wordt meestel een beetje vergeten. Het grootste voordeel van YouTube is dat mensen meestal veel langer kijken en dus ook blijven kijken. Daarbij komt het feit dat je beeld én geluid hebt; de meeste mensen hebben het geluid op Facebook uit staan. Er zijn drie verschillende advertenties op YouTube:

InStream, deze videoadvertentie komt voor of na een video en de kijker heeft mogelijkheid om deze weg te klikken na vijf seconden. Het succes is afhankelijk van de lengte van de video. Weet je de kijker te boeien? Een kortere video is duurder, een langere video gaat snel vervelen.

InSearch, deze videoadvertentie verschijnt bovenaan de zoekresultaten op YouTube. Targeting kan alleen op basis van zoekwoorden. Het nadeel is dat veel mensen niet erg specifiek zoek op de videosite.

InDisplay, deze advertenties zijn geen video’s maar advertenties die bovenop de video liggen. Deze vorm van adverteren is het minst populair. Omdat de mensen hier niet naar zoeken. Een voordeel is wel dat je alleen voor de advertentie betaalt als erop geklikt wordt.

De targeting van advertenties op YouTube zijn in te stellen op geslacht, leeftijd, met AdWords en het soort video dat wordt gekeken. Hiermee kun je advertenties richten op de mensen die er in geïnteresseerd zijn.

You may also like