Career

5 dingen die je niet moet vergeten als je je eigen bedrijf start

posted by Brandon 27 februari 2019 0 comments

Bij het starten van een eigen bedrijf komt veel kijken. Er moet een heleboel worden geregeld en je moet aan een heleboel dingen denken. De meeste startende ondernemers weten wel dat ze zich moeten inschrijven bij de KvK, dat ze een zakelijke website moeten laten maken en op zoek moeten gaan naar klanten, maar er zijn ook een aantal dingen die iets sneller worden vergeten. Daarom geven we je in deze blog 5 tips over dingen die je niet moet vergeten als je je eigen bedrijf start.

Rechtsvorm kiezen

Als je een eigen bedrijf gaat starten, moet je een rechtsvorm kiezen. Dit moet zeker niet onderschat worden, want aan iedere rechtsvorm kleven bepaalde consequenties. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan hoofdelijke aansprakelijkheid. Weet je niet precies welke rechtsvorm je het beste kunt kiezen en wat de gevolgen daarvan zijn? Dan kan het heel verstandig zijn om contact op te nemen met bijvoorbeeld een accountant. Een accountant kan je namelijk adviseren over het kiezen van een bepaalde rechtsvorm. Doomen & Quist is een accountant in Etten-Leur die je kan voorzien van fiscaal en financieel advies.

Zakelijke rekening openen

Sommige startende ondernemers gebruiken hun privé rekening als ze hun bedrijf starten. Maar eigenlijk is dit vaak niet toegestaan. Een zakelijke rekening kost iets meer, maar is wel heel handig voor ondernemers. Hierbij heb je namelijk al je inkomsten en uitgaven in een handig overzicht. Ook is een zakelijke rekening ideaal om je zakelijke administratie gescheiden te houden van je privé administratie.

Administratie bijhouden

Iets anders wat je niet mag vergeten bij het starten van je eigen bedrijf is het opzetten van een administratie. Je kunt hier namelijk het beste al mee beginnen voordat je je bedrijf daadwerkelijk bent gestart. Zorg er dus voor dat je al je gegevens al netjes verzamelt. Ook kun je ervoor kiezen om je administratie uit te besteden. Een accountant is gespecialiseerd in het bijhouden van de administratie, en kan je dit klusje dus uit handen nemen. Zo hoef je je ook geen zorgen te maken over vervelende boetes van de Belastingdienst als je je belastingaangifte indient.

Vergunningen aanvragen

Het aanvragen van vergunningen wordt snel vergeten door startende ondernemers. Afhankelijk van het soort bedrijf wat je start, moet je rekening houden met bepaalde vergunningen. Wil je bijvoorbeeld je bedrijfspand gaan verbouwen? Dan zul je een bouwvergunning moeten aanvragen. Ook kun je bijvoorbeeld te maken krijgen met milieuvoorschriften op het gebied van geluid, energie en afvalstoffen.

Verzekeringen en pensioen

Ook is het ontzettend belangrijk om je goed te verzekeren. Je verzekeringen als privé persoon gelden namelijk niet voor jou als ondernemer. Dek risico’s dus af door middel van verzekeringen, want een ongeluk zit in een klein hoekje! Denk ook aan je pensioen, want het is natuurlijk helemaal niet fijn als je niet genoeg geld hebt gespaard op het moment dat je wil stoppen met werken.

You may also like