Ik zie de laatste tijd veel klachten over Facebook. Mensen klagen over de nieuwe nieuwsfeed en vinden dat Facebook voor oude mensen is. Sommige ‘experts’ beweren zelfs dat er geen reden meer is om een Facebook-bedrijfspagina te hebben. Facebook is dood, zeggen ze. Ik ben het daar niet mee eens. Facebook blijft het beste sociale netwerk om als bedrijf op te zitten. Wat zijn precies de voordelen van een Facebook-bedrijfspagina? Ik ben blij dat je er naar vraagt.
Verhoogde blootstelling aan potentiële klanten
1,19 miljard gebruikers. Moet ik nog meer zeggen? Als uw bedrijf geen nieuwe klanten op Facebook kan vinden, moet u misschien uw manier van werken heroverwegen.
Verzamel meer leads
Alleen maar ‘likes’ krijgen is niet genoeg om uzelf te voorzien van een duurzaam bedrijf op de lange termijn. Natuurlijk kun je op de korte termijn geld verdienen door alleen maar je Facebook-pagina te gebruiken. Maar wat als Facebook ooit op een dag verdwijnt? Als je geen connectie hebt gemaakt met je volgers buiten Facebook, dan zit je in de problemen. Daarom verzamelen slimme bedrijven leads in de vorm van e-mailadressen, zodat ze contact met hun conmmunity kunnen opnemen buiten Facebook. De meesten doen dit via prijsvragen, weggeefacties en nieuwsbrieven.
Verlaag uw marketinguitgaven
Het starten van een Facebook-bedrijfspagina kost u precies €0. De kosten beginnen pas als u advertenties gaat gebruiken om pagina-likes te krijgen, berichten te posten en gesponsorde verhalen gaat uitvoeren – alles wat u met uw pagina zou moeten doen. Facebook-advertenties zijn relatief goedkoop in vergelijking met traditionele print-, radio- of tv-advertenties en zijn veel gerichter.
Bouw merkloyaliteit
Naast dat het een plaats is om een klantenbestand op te bouwen en producten te verkopen, kan een bedrijfspagina van Facebook wonderen doen om u te helpen merkloyaliteit op te bouwen. Als u consequent waardevolle en leuke inhoudt biedt, blijven uw volgers trouw – zelfs als u fouten maakt. Tegenwoordig zoeken mensen online naar bedrijven om van te kopen – en zoeken ze voornamelijk op sociale media. Als uw volgers zien dat u actief en responsief bent, zullen ze waarschijnlijk eerder met u zakendoen dan een bedrijf zonder aanwezigheid op Facebook of een slecht beheerde pagina.