E-commerce

Conversie optimalisatie

posted by Brandon 24 april 2018 0 comments
Vooral bij e-commerce is optimalisatie belangrijk

Conversie is misschien wel een van de belangrijkste concepten met betrekking tot online marketing. Natuurlijk is het goed als je een groot publiek kan bereiken, maar de acties die het publiek ondernemen zijn vele malen belangrijker. Wat voor conversie het ook mag zijn, van verhoging van inschrijvingen tot het afrekenen van producten in de winkelwagen, conversie is op veel elementen van toepassing. Uiteindelijk zorgt verbeterde conversie voor een hoger rendement op de investering. Het is daarom erg belangrijk om je conversie constant te optimaliseren. Volgend zijn 3 belangrijke factoren voor verbetering van de conversie.

Testen, testen en testen

Een van de beste manieren om de conversie te vergroten is door verschillende versies te testen. Er zijn veel factoren die de conversie kunnen beïnvloeden, vaak zijn deze ook psychologisch van aard. Er is dus niet per se één beste design, tekst, of lay-out die zorgen voor optimale conversie. Het is een kwestie van testen. Door twee verschillende pagina’s tegen elkaar te testen kom je door de statistieken er langzaam achter wat beter werkt voor uw doel.

Vereenvoudiging proces

Bij de optimalisatie komt vaak de “law of least resistance” voor. Dit houdt in dat mensen de makkelijkste manier zoeken om iets te doen, ofwel de weg van de minste weerstand. Video’s, korte headlines en duidelijke CTA-knoppen kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen ervoor dat uw klanten minder moeite hoeven te doen om verder in het proces te geraken. Het proces moet zo makkelijk mogelijk zijn, en zo weinig mogelijk tijd kosten.

Psychologische trucs

Zoals boven genoemd zijn er veel trucs om het vertrouwen van klanten te winnen wat ertoe kan leiden dat de conversie wordt vergroot. Zo kunnen klantrecensies en reviews worden gebruikt als sociale bewijskracht. Ook kunnen tijd gerelateerde worden zoals “nu, snel, nooit, direct” een gevoel van urgentie creëren, wat ervoor kan zorgen dat uw klant gelijk actie onderneemt. De meeste trucs zijn makkelijk door te voeren in uw pagina.

 

You may also like